fbpx

Dieta ketogeniczna – co to jest i na czym polega?

Dieta ketogeniczna, znana również jako dieta ketonowa lub dieta ketogenna, to dieta wysokotłuszczowa i niskowęglowodanowa. Choć powszechnie stosowana jest w walce z nadmiarowymi kilogramami, to warto wiedzieć, że została stworzona po to, by leczyć zaburzenia o charakterze neurologicznym. Czym dokładnie jest dieta ketogeniczna? Na czym polega? Co jeść, a czego unikać na diecie ketogennej? Odpowiadamy.

Co to jest i na czym polega dieta ketogeniczna? 

Dieta ketogeniczna jest dietą, w której ilość węglowodanów w codziennym jadłospisie jest znacznie ograniczona. Całość opiera się tutaj głównie na tłuszczach. Dieta ketogenna zakłada jedzenie posiłków, w których tłuszcze stanowią nawet do 80-90%, pozostałą część – węglowodany i białko. Dla porównania, w standardowej diecie węglowodany stanowią około 50%, tłuszcze 35%, a białko 15% wszystkich spożytych posiłków. 

W związku z tym, że organizm otrzymuje niewystarczającą ilość węglowodanów, zaczyna szukać alternatywnych źródeł energii. Doprowadza w ten sposób do ketozy, czyli stanu metabolicznego, w którym zwiększa się produkcja ciał ketonowych w osoczu krwi. Skutkiem ketozy jest zwiększone uwalnianie tłuszczu, czyli traktowanie go jako główne źródło energii.

Jak rozpocząć dietę ketogeniczną? 

Wstępem do diety ketogenicznej może być zastosowanie diety niskowęglowodanowej. W ten sposób łatwo sprawdzić, jak organizm reaguje na ten rodzaj odżywiania. Samym początkiem diety ketogennej jest tzw. adaptacja, czyli przystosowanie organizmu do stanu ketozy. Jej czas to zazwyczaj 2-4 tygodnie. Po tym okresie powinna nastąpić poprawa samopoczucia, które spada w wyniku ograniczenia spożycia węglowodanów. Warto w tym czasie zadbać o odpowiednią suplementację, a w szczególności uzupełnianie podstawowych składników mineralnych, takich jak sód, magnez i potas.

Co jeść, a czego unikać?

Dieta ketogeniczna wyklucza z jadłospisu sporą grupę produktów. Ograniczone do minimum powinny być orzechy, migdały, wytrawne wina i owoce leśne. To co należy całkowicie wykluczyć z jadłospisu to wszelkiego rodzaju produkty mączne i zbożowe, takie jak między innymi pieczywo, kasze, ryże, makarony i ziemniaki, a także owoce (oprócz tych, które można spożywać w ograniczonych ilościach), słodycze, słodzone napoje i soki owocowe oraz alkohol.  

Zaleca się natomiast głównie spożywanie:

  • mięsa,
  • ryb i owoców morza,
  • wybranych warzyw (należy unikać tych o wysokiej zawartości węglowodanów),
  • olejów i tłuszczy,
  • jaj i pełnotłustego nabiału,
  • wody oraz niesłodzonej kawy i herbaty.
Close menu